La fleca i el pa d’aquí a deu anys per Manel Cortés

Com seran el consumidor i la fleca el 2030? Fem una mica de projecció de futur de les tendències actuals per tractar d’esbrinar com seran els nostres negocis i els nostres clients dins de deu anys.

El món dels productes fermentats s’està estenent. Així ho demostra, per exemple, l’èxit global del Panettone. Avui dia, els desafiaments relacionats amb la força laboral estan augmentant. És difícil per al sector flequer trobar personal, ja que les demandes de qualificacions també estan augmentant. A més de ser capaç de vendre productes fornejats, s’han de poder preparar entrepans, fer cafès, administrar la caixa, omplir el forn i tallar el pa. A més, les funcions tecnològiques intel·ligents, per alleujar el procés, estan cada vegada més al centre d’atenció. L’Internet de les coses i el ‘núvol’ permeten controlar l’equip de l’obrador i la botiga des d’un telèfon intel·ligent, amb alarma i funcions d’accés remot que són molt útils per retallar les llargues hores de presència (circumstància aquesta que, especialment els últims anys, havia allunyat a molts joves d’iniciar-se a la professió).

Així doncs, a les fleques i les pastisseries, els refrigeradors i els congeladors no només han d’enfrontar-se a una sèrie de desafiaments, com les altes temperatures ambientals, la pols, la farina en l’aire i les obertures i tancaments. En aquest tipus de tecnologia, els materials també han de ser còmodes i de fàcil neteja, i, a més, ha de funcionar de manera eficient i baix consum d’energia.

Hi ha un nou moviment en el món del pa, que ha nascut per quedar-se, en el qual ha crescut l’interès en els productes orgànics de petits productors i artesans, que agreguen autenticitat

al nostre producte. No vull acabar la introducció sense parla de ‘Respectus Panis’ (mètode del qual la nostra Escola va impartir una ‘master ‘ l’any passat), que es basa a elaborar productes d’alta qualitat i de bon gust, i amb un alt valor nutricional, recolzats en un elevat coneixement i ‘savoir faire’ respecte dels components dels productes.

Les ‘tendències futures’

Us faré alguns comentaris sobre com pot ser el mercat del pa –penseu que es basa en suposicions i és purament personal i hipotètic-. Posem, per exemple, un termini fins al 2030. En aquest article, tractaré de fer una anàlisi de la fleca i el mercat del pa en els pròxims deu anys.

Ningú pot endevinar el futur. Però els impulsos del present, que tracten diversos estudis de tendències, conversacions i suposicions personals, em fan creure en els següents escenaris amb certa probabilitat. 

Aquests, insisteixo, representen el meu punt de vista personal i no asseguraré que siguin correctes o complets. Els meus postulats assumeixen que els desenvolupaments normals determinaran la nova dècada i que no hi haurà canvis massa dramàtics en els negocis, la política i la societat.

Nou equilibri de l’economia

Els temps de creixement econòmic permanent donaran pas a una perspectiva econòmica sostenible per a 2030, fins i tot en les fleques. Per a moltes empreses, contribuir a la societat es torna més important que els guanys. Les empreses més grans de la indústria es gestionaran en part com fundacions o cooperatives a 2030, i moltes altres es comportaran així. Els objectius ja no són especificats per l’alta direcció, sinó que es desenvolupen juntament amb proveïdors, empleats i clients. Els ingressos també es divideixen dins la cadena de valor. La globalització està disminuint; els cicles econòmics s’estan tornant més petits.

Digitalització i automatització

A 2030, el telèfon intel·ligent o les seves tecnologies successores controlaran totes les àrees rellevants de la vida, inclosos els processos dins de les fleques. Les instruccions de treball, les llistes de verificació i els processos es comuniquen principalment digitalment, i es confirmen després de la finalització amb un clic, excloent els errors en gran manera. Els clients compren cada vegada més aliments digitalment, utilitzant una aplicació o els assistents de veu. Les solucions de lliurament intel·ligent s’estan convertint en l’estàndard per al subministrament de tota mena d’aliments, en el qual també participen les fleques. Cada vegada es digitalitzen i automatitzen més processos de fabricació, cada vegada es personalitzen més productes.

Retorn a l’artesania

 Les fleques amb un enfocament gastronòmic es convertiran en el centre de trobada. Els tipus de pa produïts tradicionalment amb història seran de gran importància per al mercat i es podran vendre a bons preus el 2030. Per exemple, pans grans que es venen en porcions i a pes, també en llesques per a llars petits. La importància de les habilitats manuals creix, per la qual cosa la necessitat d’educació professional augmentarà. La professió de forner guanyarà més prestigi en la societat i el seu art també serà més valorat com a professió. Els productes fets a mà s’estan convertint-se en un referent. 

Urbanització i sostenibilitat

Pel 2030, cada vegada més persones recordaran els avantatges de les àrees rurals a les rodalies de les grans ciutats. Amb noves solucions de mobilitat intel·ligent i una millor infraestructura, les àrees rurals s’estan convertint en part de les ciutats. Les fleques es beneficiaran d’això sempre que ofereixin una ubicació en les artèries del pols de la mobilitat o es converteixin en el punt central de reunió del lloc, a través d’un servei de càtering de fleca ben mantinguda. El focus està en la sostenibilitat de tots els processos. La regionalitat més gran possible, un baix consum d’energia i la disminució d’emissions de CO², la conservació dels recursos mitjançant la reducció de residus plàstics i d’un altre tipus, inclosa la disminució dels desaprofitaments d’aliments, és una part que ha de quedar integrada en el sector empresarial forner.

Societat i nou treball 

Els viatges seran menys globals i cada vegada més una experiència relaxada, perquè la desacceleració no només protegeix el medi ambient, sinó que també augmenta la qualitat de l’experiència. Molts viatges de negocis seran reemplaçats per solucions digitals intel·ligents. Per a les fleques, per exemple, això també s’aplica a les visites a les seves pròpies sucursals, que es realitzen cada vegada més de manera virtual, per exemple, amb la tecnologia VR. A causa del canvi demogràfic, seguirà sent un desafiament atreure suficients empleats qualificats fins al 2030, per això la importància de la formació. Per aquest propòsit, les fleques han d’adaptar-se així als nous models de treball que s’acomodin cada vegada més als plans de vida del personal qualificat, per exemple, respecte a les ofertes de temps i descans.

Antics valors i noves comunitats 

Les noves formes de la col·lectivitat canviaran la societat del 2030. Dins d’aquest desenvolupament, la fleca es converteix en un nou refugi d’humanitat. La calma, la serenitat i el temps lliure esdevenen nous símbols d’estat, com una tendència contrària a la sobre càrrega sensorial permanent.

La pèrdua de valors condueix a un anhel del significatiu de l’ansietat. En una societat cada vegada més antiga, estan sorgint noves comunitats, també al voltant del pa. En molts llocs, es reviu l’antiga fleca de poble o s’instal·la una de nova. Les fleques poden beneficiar d’això al col·locar la seva experiència en el centre dels coneixements de forn de pa que estan buscant, per exemple, a través de cursos, llibres o blocs de receptes.

Onada de precursors i culte al pa

Entre els guanyadors es trobaran marques de forners molt personals i fleques gastronòmiques amb un ambient agradable i un factor d’experiència. Aquesta condició està creant un nou culte al pa. Per a l’any 2030 s’espera que sigui a la par amb xefs prominents actuals. Cada vegada, més fleques concentren el seu assortiment en aquells productes que poden produir millor que altres proveïdors. La marca de productes amb signatura adquireix una nova qualitat i dimensió. Una nova onada de professionals està sorgint, amb nous conceptes de fleca.

La nutrició es converteix en medicina

La connexió entre la flora intestinal i el cervell fan una contribució decisiva a la salut del cos, la ment i l’ànima. Aquesta comprensió conduirà a una importància encara més gran de la nutrició en la nostra societat. La dogmatització augmentarà i la forma respectuosa de nutrició continuarà convertint-se en una mena de ‘religió’. Per al 2030, s’oferiran productes amb funcions de salut addicionals notables, així com aliments personalitzats. El menjar es converteix en medicina. Les fleques poden comprar productes intermedis adequats i, així, els productes forners tenen efectes medicinals. La importància dels productes de forn orgànics i integrals, així com els productes del forn amb enriquiment de fibres vegetals o matèries primeres amb alts efectes antioxidants, etc., està augmentant.

Domini de la qualitat sostenible i la frescor

On el principi de lentitud no pot funcionar, el menjar del 2030 a les estructures urbanes serà tan flexible i mòbil com ho és avui. Però ‘menjar ràpid’ es converteix en ‘ràpid-bo’, per la qual cosa estan sorgint nous conceptes en el mercat. El refrigeri variat al forn del futur haurà d’oferir un alt benefici per la salut, així com una bona informació i també una bona varietat. L’embalatge serà molt reduït i reutilitzable o comestible. A més d’aquests factors, la frescor es converteix en un punt de venda clau. La majoria dels productes de forn prèmium es venen amb la frescor real de forn. La fabricació es realitza cada vegada menys a la nit a produccions centrals, però sovint durant el dia i de manera descentralitzada. 

Segmentació de mercat i renaixement del pa 

Els àpats tradicionals de pa com el sopar estan reemplaçant cada vegada més els menjars calents per al 2030. I això, afavorit per l’augment del nombre de persones que triaran enfornar pa com a passatemps, com també el nombre de persones que converteixen el seu passatemps en una professió. La quota de mercat dels productes de forn econòmics de la producció industrial continuarà creixent fins al 2030, però els preus del pa de qualitat augmentaran al sector artesanal. El pa tornarà a estar més enfocat a les persones cap al 2030. Com tots sabem, el pa sempre ha jugat un paper central en la cultura humana i això va ser així fins que els detallistes del pa precuit van descobrir els productes fornejats com a font d’ingressos.

Augmenta la consciència de la importància d’una alimentació saludable i una major activitat física

Aquesta conclusió s’extreu de les dades que s’exposen a l’última Enquesta d’Hàbits Esportius d’Espanya, on es diu que augmenta considerablement el nombre de persones que fan esport i que requereixen una alimentació més sana i saludable.

Un 53,5 % dels espanyols ha practicat esport en l’últim any, un 9,2 % més que en l’enquesta de l’any anterior, tot i que entre les dones l’augment ha estat del 13,3 % i la seva mitjana se situa en el 47,5 %, enfront d’un 59,8 % dels homes*.

I per acabar…

Com dic, les ‘tendències futures’ per al mercat del pa fins al 2030 són suposicions purament personals i hipotètiques. Els desitjo a tots els lectors d’aquest article una bona i nova dècada amb salut, felicitat, èxit personal i molt bon pa.

Notícies relacionades

La fermentació

Fermentació en panificació L’ingredient principal de la farina usat per a fer la massa és el midó. El midó és l’anomenat “sucre múltiple”, és a

Llegir més